اساسنامه انجمن شرکتهای مشاور سرمایهگذاری و نظارت طرحها
فصل اول – کلیات
ماده 1 – اهداف و موضوع فعالیت:
انجمن شرکتهای مشاور سرمایهگذاری و نظارت طرحها به منظور ساماندهی امور مرتبط با خدمات مشاوره سرمایهگذاری و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهرهبرداری بیشتر از حرفه مشاوره سرمایهگذاری و اعتلای آن، استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دستاندرکاران و به هنگام کردن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه، حمایت از بهبود فضای کسبوکار و پاسخگویی به مشکلات و نارساییها در چهارچوب قوانین موضوعه کشور، تعامل با سازمانها و نهادها برای گسترش فرهنگ استفاده از خدمات صنف مشاوران سرمایهگذاری و دفاع از حقوق و منافع مشروع و قانونی اعضای انجمن که بهطور کلی در زمینه خدمات مشاوره سرمایهگذاری به منظور تسریع، تسهیل، تقویت و صیانت از سرمایهگذاری در کشور فعالیت میکنند، مطابق با مفاد زیر تشکیل میشود.
تبصره: منظور از خدمات مشاوره سرمایهگذاری در این اساسنامه کلیه مفاهیم متبادر از این مفهوم به غیر از تعریف مندرج در بند 16 از ماده یک قانون بورس و اوراق بهادار مصوب 02/09/1384، (مشاور سرمایهگذاری شخص حقوقی است که در قالب قراردادي مشخص، درباره خرید و فروش اوراق بهـادار، به سرمایهگذار مشاوره میدهد)، است.
ماده 2 – نام: «انجمن شرکتهای مشاور سرمایهگذاری و نظارت طرحها»
ماده 3 – هویت: انجمن شرکتهای مشاور سرمایهگذاری و نظارت طرحها که در این اساسنامه اختصارا انجمن نامیده میشود در اجرای بند (ک) ماده (5) قانون تشکیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (مصوب 15/12/1369 و اصلاحیه 15/07/1373) که در این اساسنامه اختصارا اتاق ایران نامیده میشود و ماده (5) قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار و با موافقت و نظارت اتاق ایران بمنظور ساماندهی و هماهنگی در امور حرفهای و تخصصی خدمات مشاوره سرمایهگذاری کشور تاسیس و به صورت غیرسیاسی و غیرانتفاعی فعالیت میکند .
ماده 4 – تابعیت: تابعیت «انجمن» ایرانی است.
ماده 5 – اقامتگاه: اقامتگاه قانونی«انجمن» در آدرس: «تهران – خیابان سهروردی شمالی، خیابان ابنیمین، بین کوچه 20 و طاهری، پلاک 52، طبقه دوم» است.
تبصره: تعیین محل دفتر مرکزی«انجمن» از اختیارات هیاتمدیره است. در صورت تغییر اقامتگاه قانونی “انجمن” مراتب در روزنامه پرشمارگان منتخب انجمن آگهی میشود و نیز کتباً به اطلاع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خواهد رسید.
ماده 6 – حوزه (محدوده جغرافیایی) فعالیت: حوزه فعالیت «انجمن» سراسر ایران است. «انجمن» میتواند پس از تصویب مجمع عمومی عادی و تایید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در شهرستانها و خارج از کشور نمایندگی دایر کند.
تبصره: شرایط تشکیل نمایندگی باید مطابق با آییننامههای اجرایی ذیربط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران باشد.
ماده 7 – مدت فعالیت: مدت فعالیت «انجمن» از تاریخ ثبت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نامحدود است.
فصل دوم – وظایف و اختیارات
ماده 8 – وظایف و اختیارات: وظایف و اختیارات «انجمن» عبارتند از:
- تلاش برای سازماندهی امور مرتبط با موضوع فعالیت
- مشارکت گروهی در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها و تهیه و تنظیم پیشنهادهای مرتبط با موضوع فعالیت انجمن از طریق ارتباط مستمر با سازمانها و دوایر دولتی مرتبط در مورد اتخاذ سیاستگذاریهای کلان در رشته خدمات مشاوره سرمایهگذاری، ارائه مشورتهای لازم تخصصی و کارشناسی به مسئولان دولتی در تصمیمگیریهای مرتبط، ارائه مشورتهای لازم به کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی و دولت و بطور کلی مشارکت و تاثیرگذاری در هرگونه سیاستگذاری و تصویب قوانین و تصمیمگیریهای مسئولان دولتی و حکومتی در رشته خدمات مشاوره سرمایهگذاری
- فراهم کردن موجبات نظاممندی فعالیتهای اعضا، تهیه و تدوین اهداف کمی و کیفی بلندمدت، میانمدت، کوتاهمدت انجمن و پایش مستمر تحقق آنها افزایش تواناییهای علمی و حرفهای اعضا
- تعیین، اندازهگیری، ممیزی، ارزیابی و برنامهریزی برای ارتقا شاخصهای مرتبط با رشد و توسعه فعالیتهای اعضا
- تلاش در راستای توسعه سرمایهگذاری داخلی و خارجی با استفاده از راهکارهای جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی
- ایجاد ارتباط با بانکها و سازمانهای اعتباری کشور و همچنین سازمانهای مالی و پولی بینالمللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل و گسترش خدمات مشاوره سرمایهگذاری
- ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینههای مرتبط با اهداف و وظایف «انجمن» و اطلاعرسانی از طریق ایجاد شبکه اطلاعرسانی و نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی و تبادل اطلاعات مربوطه
- انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی مرتبط با ماموریت «انجمن» در داخل و خارج کشور
- حمایت از منافع مشروع و قانونی مشترک اعضا و ارائه خدمات حقوقی و مشورتی به ایشان
- تشویق و حمایت از توسعه صادرات خدمات مشاوره سرمایهگذاری
- برنامهریزی برای همکاری و هماهنگی با تشکلهای مرتبط به منظور رشد کمی و کیفی انجمن
- ایجاد فرصتهای همکاری و توسعه فعالیت برای اعضا
- مشارکت در تدوین و اجرای استانداردها و دستورالعملها و فرمتهای مورد نیاز و انجام کنترلهای کیفی و رتبهبندیهای مربوطه
- معرفی اعضا به وزارتخانهها و سازمانهای مختلف برای استفاده از خدمات و تسهیلات قابل ارائه
- برگزاری دورههای آموزشی مورد نیاز اعضا و برگزاری همایشها و کنفرانسهای تخصصی و میزگردها و همچنین حضور در همایشهای مختلف داخلی و خارجی و ترجمه و تالیف مقالات حرفهای
- برگزاری یا حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی مرتبط با ماموریت «انجمن»
- اعزام هیاتهای سرمایهگذاری و بازاریابی به خارج از کشور و نیز دریافت هیاتهای سرمایهگذاری و بازاریابی از خارج
- پیشگیری و جلوگیری از انجام رفتارهای خلاف اخلاق حرفهای کسب و کار و رقابتهای ناسالم اعضا با یکدیگر از طریق هماهنگی و نظارتهای موثر درون تشکلی و پس از آن استفاده از ظرفیت کمیته انضباطی اتاق ایران
- کوشش برای رفع اختلاف بین اعضا و طرفین قراردادی آنها از طریق پذیرش حکمیت و ریش سفیدی و در صورت لزوم از طریق تاسیس و نصب داوری با همکاری مرکز داوری اتاق ایران
- ایجاد بستر و سازوکار لازم برای پذیرش وظایف اجرایی دولت که دراجرای قوانین پنج ساله توسعه اقتصادی، قانون اجرای سیاستهای اصل 44 و دیگر قوانین مربوطه به «انجمن» تفویض میشود و اجرای صحیح وظایف تفویض شده و ارایه گزارش عملکرد به دستگاههای مربوطه
- کوشش برای مقید و ملزم کردن اعضا به اجرای صحیح و رعایت شئون تجاری کشور
- هماهنگی و کمک در معرفی اعضا برای عضویت در سازمانهای تخصصی، منطقهای و بینالمللی در ارتباط با فعالیتهای انجمن
- صیانت از حقوق معنوی اعضا از طریق مراجع و نهادهای قانونی ذیربط
- ارائه خدمات مشاورهای برای انعقاد قراردادها، تفاهمنامهها و پروتکلهای فنی بین اعضا “انجمن” با نهادهای داخلی و خارجی (در چارچوب خدمات حقوقی بند 8-9)
- تشویق و راهنمایی اعضا به اجرای صحیح مقررات اقتصادی و رعایت شئون تجاری کشور و مفاد اساسنامه و ضوابط «انجمن»
- همکاری و تعامل مثبت و سازنده با دیگر انجمنها، کانونها و نهادهای فعال و دارای مجوزهای قانونی که در زمینه ارائه خدمات مشاوره فعالیت میکنند.
فصل سوم ـ عضویت و شرایط آن
ماده 9 ـ عضویت و شرایط آن:
کلیه فعالان در عرصه موضوع فعالیت انجمن میتوانند با داشتن شرایط زیر به عضویت انجمن درآیند:
شرایط عمومی:
الف) داشتن تابعیت ایرانی
ب) دارا بودن کارت عضویت یا کارت بازرگانی معتبر در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی
ج) پذیرش و رعایت مفاد اساسنامه، آییننامهها و دستورالعملهای انجمن
د) پرداخت حق ورودیه و حق عضویت سالانه
شرایط تخصصی:
الف) قید خدمات مشاوره سرمایهگذاری در موضوع فعالیت اساسنامه شرکت
ب) اثبات فعالیت در زمینه خدمات مشاوره سرمایهگذاری از طریق ارائه قراردادهای کاری یا دارا بودن حداقل یکی از مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح قانونی (گواهینامه رتبهبندی و گرایش تخصصی کانون مشاوران اعتباري و سرمایهگذاري بانکی، گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره در گرایشهای مرتبط با خدمات مشاوره سرمایهگذاری از سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و …)
تبصره 2: در صورتی که هر یک از اعضا بنا به دلایلی که برشمرده میشود شرایط عضویت را از دست بدهد، ادامه عضویت ایشان تعلیق میشود:
- از دست دادن شرایط عضویت مندرج در ماده 9 این اساسنامه
- انحلال و یا عدم فعالیت مرتبط با موضوع فعالیت انجمن
- محرومیت اجتماعی و یا اقتصادی بر مبنا احکام مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران
تبصره 3: تعلیق نوعی توقف فعالیت است که با از دست دادن هر یک از شرایط عضویت بوجود میآید. در صورت بازگشت شرط از دست رفته مجددا عضویت واجد اعتبار خواهد شد و عضو محق به استفاده از حق قانونی خویش میشود، منوط به اینکه حق عضویت و کلیه تعهدات مالی خود نسبت به انجمن را برای کل دوره تعلیق پرداخت کند.
تبصره 4: آن دسته از اعضا که به هر دلیل شرایط عضویت خود را از دست بدهند حق شرکت در مجامع عمومی، رای دادن و نامزد شدن برای ارکان و استفاده از خدمات «انجمن» را نخواهند داشت.
ماده 10 ـ حقوق و وظایف اعضا:
کلیه اعضای انجمن موظف به رعایت مفـاد اساسـنامه و مقـررات و آیـیننامـههـای مصـوب هیـاتمـدیره و مقیـد بـه همکاری برای دستیابی به اهداف «انجمن» هستند.
فصل چهارم – ارکان
ماده 11 -ارکان «انجمن» عبارتند از:
مجمع عمومی
هیات مدیره
بازرس
ماده 12 – مجمع عمومی:
مجمع عمومی بالاترین مرجع تصمیمگیری و متشکل از نمایندگان رسمی اعضای حقوقی «انجمن» است.
- دعوت هر نوبت از مجامع عمومی با یکبار درج آگهی در روزنامه پرشمارگان منتخب انجمن و حداقل 10 روز و حداکثر چهل روز قبل از تاریخ جلسه و با اعلام دستور جلسه، روز، ساعت، محل برگزاری و مقام دعوتکننده مجمع صورت میپذیرد. ضمنا دعوتنامه جداگانهای توسط مقام دعوتکننده برای اعضا ارسال میشود. همزمان با انتشار دعوت در روزنامه پرشمارگان منتخب، مقام دعوتکننده باید از طریق اطلاعرسانی به معاونت تشکلهای اتاق ایران هماهنگی کند.
- نماینده هر عضو حقوقی در «انجمن» برای کاندیدا شدن باید عضو هیاتمدیره یا مدیرعامل شرکت مربوطه باشد، اما برای شرکت در مجامع عمومی و انشاء رای دارا بودن معرفینامه رسمی از سوی شرکت عضو کافیست. نماینده مکلف است شخصاً و اصالتاً در مجامع شرکت کرده و اجازه توکیل این حق را به غیر ندارد .ضمناً اشخاص حقوقی و حقیقی می توانند وکالت یک عضو دیگررا درمجمع داراباشند .
- رایگیری در مجامع عمومی «انجمن» بصورت علنی است مگر زمانی که رایگیری برای انتخاب یا عزل اعضای هیاتمدیره و بازرسان باشد یا به صلاحدید مجمع عمومی در موارد دیگر اقدام به رایگیری کتبی کند.
- نماینده اتاق ایران رسمیت جلسه را اعلام و بلافاصله از میان اعضای حاضر نسبت به انتخاب هیاترییسه مجمع مرکب از یک رئیس، دو ناظر و یک منشی برای اداره جلسه، رایگیری خواهد کرد. سپس هیاترییسه منتخب اداره جلسه را به عهده میگیرد.
- مصوبات مجمع در چهارچوب اساسنامه «انجمن» با تایید اتاق ایران برای کلیه اعضا (حتی غایبان و مخالفان) لازم الاتباع است.
- منشی جلسه موظف است صورتجلسهای مشتمل بر کلیه مصوبات مجمع را تنظیم و منضم به فهرست اعضای حاضر به امضای هیاترییسه مجمع و نماینده اتاق ایران برساند.
- حضور نماینده اتاق ایران در کلیه جلسات مجمع عمومی (عادی، عادی به طور فوقالعاده، موسسان، فوقالعاده) بعنوان ناظر ضروری است و بدون حق رای اظهارنظر خواهد کرد.
- دبیرخانه «انجمن» باید صورتجلسات مجامع عمومی (عادی، عادی بهطور فوقالعاده، موسسان، فوقالعاده) منضم به فهرست حاضران در جلسات را برای اتاق ایران ارسال کند.
- اتاق ایران میتواند از ثبت صورتجلسات مجامع عمومی و یا هیاتمدیره تشکلهایی که متضمن موارد نقض این اساسنامه یا قواعد مسلم قانونی باشد خودداری کند.
- برگزاری مجمع عمومی بصورت حضوری و یا آنلاین امکان پذیر است.کلیه ضوابط ومقررات ناظربرجلسات حضوری منطبق براسناد بالادستی مصوب شورای عالی نظارت ، درجلسات آنلاین نیز حاکم خواهد بود .درصورت نیاز به مقررات تکمیلی، درقالب دستورالعمل های مصوب هیات رئیسه اتاق ایران تدوین خواهد شد .
ماده 13 – مجامع عمومی بر دو نوعند:
مجمع عمومی عادی
مجمع عمومی فوقالعاده
ماده 14 – مجمع عمومی عادی یک نوبت در سال و ترجیحا ظرف چهار ماهه اول سال مالی وفق ماده 12 تشکیل میشود تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده به هر تعداد که لازم باشد بلامانع است.
ماده 15 – وظایف مجمع عمومی عادی:
- شنیدن گزارش عملکرد مالی و اجرایی هیاتمدیره
- شنیدن گزارش بازرس
- بررسی و تصویب گزارش عملکرد اجرایی، مالی و ترازنامه سالیانه «انجمن»
- شنیدن گزارش هیاتمدیره پیرامون برنامه و بودجه پیشنهادی سال مالی جدید
- تصویب مبلغ ورودیه، حق عضویت سالانه اعضا و برنامه و بودجه و دستورالعملها و آییننامههای پیشنهادی
- انتخاب یا عزل فردی یا جمعی اعضای اصلی یا علیالبدل هیاتمدیره
- انتخاب یا عزل بازرسان اصلی یا علیالبدل
- انتخاب روزنامه پرشمارگان انجمن
- سایر مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی فوقالعاده نیست.
تبصره 1 : هیاتمدیره باید حداقل 20 روز پیش از تاریخ مجمع گزارشهای خود را آماده و برای بررسی به بازرس ارائه کند. بازرس میتواند برای مطابقت گزارشها، اسناد و مدارک صرفا با حضور در محل دبیرخانه نسبت به بررسی آنها اقدام کند.
تبصره 2: بدون قرائت گزارش بازرس تصمیمگیری درباره ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی معتبر نخواهد بود.
ماده16 – در صورتی که در مجمع عمومی عادی عملکرد هیاتمدیره یا صورتهای مالی به تصویب مجمع نرسد؛ هیاتمدیره مکلف است ظرف مدت یک ماه نسبت به برطرف کردن ایرادات اقدام و به مجمع گزارش کند و در صورت عدم تایید مجدد گزارش مالی و عملکرد هیات مدیره از سوی مجمع، مجمع عمومی میتواند با رعایت مقررات ماده 12 به طور فوقالعاده با دستورانتخاب هیاتمدیره برگزار شود.
ماده 17 – هیاتمدیره باید حداقل 20 روز قبل از اتمام مدت ماموریت اعضای هیاتمدیره اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی وفق ماده 12 کند. در هر صورت تا زمان انتخاب هیاتمدیره جدید، هیاتمدیره قبلی دارای مسئولیت خواهد بود.
ماده 18 – مجمع عمومی عادی بطور فوقالعاده در مواقع ضروری به دعوت هیاتمدیره یا بازرس با رعایت ماده 12 اساسنامه تشکیل میشود.
ماده 19 – مجامع عمومی عادی و عادی بهطور فوقالعاده با حضور اکثریت نسبی اعضای اصلی رسمیت پیدا میکند و مصوبات آن با آرا مثبت نصف به علاوه یک اعضا حاضر در جلسه معتبر است، در صورت به حدنصاب نرسیدن جلسه نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف مدت 20 روز پس از نوبت اول با رعایت ماده 12 اساسنامه برگزار خواهد شد. جلسه نوبت دوم مجمع با حضور هر تعداد رسمیت مییابد و تصمیمات آن با آرای نصف به علاوه یک اعضای حاضر به تصویب میرسد.
تبصره10: در زمان انتخابات هیاتمدیره و بازرس انتخاب افراد براساس بیشترین آرا دریافتی خواهد بود.
ماده 20 -وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوقالعاده:
الف) تغییر و اصلاح اساسنامه «انجمن»
ب) انحلال “انجمن” و انتخاب اعضا هیات تصفیه
ج) سایر مواردی که در اختیار مجمع عمومی عادی نباشد.
تبصره: هرگونه تغییر و اصلاح اساسنامه باید به تایید اتاق ایران برسد.
ماده 21 – مجمع عمومی فوقالعاده با حضور حداقل دو سوم اعضای اصلی «انجمن» رسمیت پیدا میکند و تصمیمات مجمع با دو سوم آرا مثبت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده 22 – در صورت به حد نصاب نرسیدن جلسه مجمع عمومی فوقالعاده، نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف 20 روز پس از نوبت اول با رعایت ماده 12 اساسنامه برگزار خواهد شد. نوبت دوم مجمع با حضور نصف به علاوه یک اعضا و در غیر این صورت در نوبت بعد با هر تعداد از اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات آن با آرای مثبت دو سوم اعضای حاضر معتبر خواهد بود.
ماده23 – با تشخیص ضرورت تشکیل مجمع عمومی عادی بطور فوقالعاده یا مجمع عمومی فوقالعاده توسط بازرس مراتب به هیاتمدیره اعلام و هیاتمدیره مکلف است حداکثر ظرف 15 روز از تاریخ وصول درخواست بازرس وفق ماده 12 اساسنامه برای تشکیل مجمع عمومی دعوت بعمل آورد. در صورت استنکاف هیاتمدیره، بازرس میتواند راسا با رعایت ماده 12 اساسنامه اقدام به برگزاری مجمع کند.
ماده 24- با درخواست کتبی حداقل یک سوم اعضا مبنی بر تشکیل مجمع عمومی عادی بطور فوقالعاده یا مجمع عمومی فوقالعاده، هیاتمدیره باید حداکثر ظرف مدت 20 روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی اعضا را برای تشکیل مجمع براساس ماده 12دعوت کند. در صورت استنکاف هیاتمدیره، درخواستکنندگان میتوانند دعوت مجمع عمومی را از بازرس بخواهند و بازرس مکلف است حداکثر ظرف 15 روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی، اعضا را برای تشکیل مجمع براساس ماده 12 دعوت کند و چنانچه بازرس نیز امتناع کند درخواستکنندگان میتوانند دعوت مجمع عمومی را از اتاق ایران بخواهند و اتاق ایران باید پس از بررسی و حصول اطمینان از عدم توجه هیاتمدیره و بازرس به درخواست اعضا نسبت به دعوت از اعضا برای تشکیل مجمع عمومی با رعایت کلیه تشریفات مندرج در اساسنامه اقدام کند.
ماده 25 – چنانچه در مهلت مقرر در اساسنامه مجمع عمومی عادی سالانه برگزار نشود، اتاق ایران پس از سه مرتبه اخطار مکتوب به فاصله یک ماه، راسا نسبت به دعوت از اعضا و برگزاری مجمع اقدام میکند.
ماده 26 –در صورت استعفا از عضویت، اخراج یا انحلال عضو حقوقی که نماینده آن در ارکان «انجمن» دارای سمتی است، ماموریت آن نماینده نیز به تبع وی منتفی خواهد شد.
ماده 27 – چنانچه نماینده عضو حقوقی «انجمن» پس از انتخاب در ارکان به هر دلیلی از شرکت متبوع خود خارج شود، پس از اعلام کتبی شخص حقوقی به خودی خود از سمتی که در «انجمن» دارد معزول میشود و هیچ گونه سمتی در«انجمن» نخواهد داشت و سمت نامبرده به عضو علیالبدل تفویض و در صورت نیاز برابر مقررات انتخابات بعمل خواهد آمد.
ماده 28 – هیاتمدیره:
هیاتمدیره انجمن مرکب از (7) نفر عضو اصلی و (2) نفر عضو علیالبدل است که بهوسیله مجمع عمومی عادی یا عادی بطور فوقالعاده از بین نمایندگان اعضای حاضر در مجمع برای سه سال انتخاب میشوند.
مــاده29 – هیــاتمــدیره در اولــین جلســهای کــه حــداکثر ظــرف یــک هفتــه بعــد از انتخــاب آنهــا تشــکیل مــیشــود از بــین خــود یکنفــر را بعنــوان رئــیس و یــک نفــر را بعنــوان نائــبرئیس و یــک نفــر را بــه عنــوان خزانهدار انتخاب خواهد کرد.
تبصره12: هیاتمدیره موظف است اصل صورتجلسه تعیین سمت هیاتمدیره را به اتاق ایران ارسال کند.
ماده 30 – متصدیان هر یک از سمتهای هیاتمدیره توسط هیاتمدیره قابل عزل از سمت یا تجدید انتخاب هستند.
مــاده 31 – در صــورت اســتعفا، فوت یــا عــزل هــر یــک از اعضــای اصــلی هیاتمــدیره، بــدوا اعضــای علــیالبــدل که در انتخابات رای بیشتری داشته باشد، جــایگزین میشوند و چنانچــه هیاتمــدیره از نظر تعداد اعضا حــد نصــاب مقــرر در اساســنامه را از دســت بدهد، بــرای انتخاب مــابقی اعضــای هیاتمــدیره، مجمــع عمــومی عــادی بــهطور فــوقالعــاده بــا دســتور انتخابــات هیات مدیره برگزار خواهد شد.
ماده 32 – هیاتمدیره حداقل ماهانه یک بار به دعوت کتبی رئیس و در غیاب ایشان نائبرییس یا دو نفر از اعضای هیاتمدیره تشکیل جلسه خواهد داد. جلسات هیاتمدیره در مرکز اصلی «انجمن» یا در محل دیگری که در دعوتنامه معین شده است تشکیل خواهد شد.
ماده33 – در صورت استعفا، فوت یا عزل هر یک از اعضا هیاتمدیره، عضو علیالبدلی که در انتخابات رای بیشتری داشته است، برای باقیمانده دوره هیاتمدیره جانشین عضو اصلی خواهد شد.
مــاده 34 – جلسات هیاتمدیره با حضور حــداقل پنج نفــر از اعضای اصلی هیاتمدیره رسمیت پیدا میکند.
ماده 35 – اداره جلسات هیاتمدیره با رییس هیاتمدیره و در صورت غیبت او با نایبرییس است.
تبصره 13: سه جلسه غیبت متوالی عضو هیاتمدیره یا شش جلسه غیبت غیرمتوالی او در طول یکسال در جلسات هیاتمدیره به منزله استعفا از عضویت در هیات مدیره است و عضو علیالبدل جایگزین عضو مستعفی میشود.
مـــاده 36 – تصمیمات هیاتمدیره با رای حـــداقل چهار نفـــر از اعضای اصلی هیات مدیره حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده 37 – از مذاکرات و تصمیمات هیاتمدیره صورتجلسهای توسط دبیر یا یکی از اعضای هیاتمدیره تنظیم و براساس آییننامه داخلی هیاتمدیره به امضای حاضران میرسد.
ماده 38 – وظایف و اختیارات هیاتمدیره:
هیاتمدیره نماینده قانونی “انجمن” است و از کلیه اختیارات قانونی برای اداره امور «انجمن» برخوردار است. اهم وظایف و اختیارات هیاتمدیره به شرح زیر است:
38-1) افتتاح انواع حسابهای بانکی بهنام «انجمن» در بانکهای مجاز و واریز کلیه وجوهات «انجمن» و پرداخت هزینهها از این حسابها، دریافت مطالبات انجمن و پرداخت دیون آن از اصل، بهره و متفرعات
38-2) دعوت مجامع عمومی عادی و فوقالعاده و تعیین دستور جلسه
- تعیین صاحبان امضاهای مجاز اسناد و مدارک مالی و تعهدآور و اوراق عادی و مکاتبات اداری
- اداره و انجام عملیات مالی و پولی و تعهدات مالی و تحصیل وام براساس اختیارات و ارائه گزارش سالانه عملیات و اقدامات مالی خود به مجمع عمومی
- عقد هرگونه قرارداد و تبدیل و تغییر آن راجع به خرید و فروش و اجاره و تملک اموال منقول بنام و حساب «انجمن»
- پیشنهاد عقد هرگونه قرارداد و تبدیل و تغییر آن راجع به خرید و فروش و اجاره و تملک اموال غیرمنقول به مجمع عمومی عادی برای تصویب
- استخدام و عزل ونصب دبیر «انجمن» و تعیین حقوق و دستمزد و سایر پرداختها
- اقامه یا استرداد هرگونه دعوی حقوقی و کیفری با داشتن تمام اختیارات مراجعه به محاکم و پرداختن به امر دادرسی از حق تجدید نظر در دادگاههای استان و دیوان عالی کشور، مصالحه، تعیین وکیل، سازش، استفاده از حقوق و تکالیف مربوط به داوری
- انجام اموری که براساس موازین قانونی برای اداره «انجمن» و پیشرفت مقاصد و اهداف آن ضرورت داشته و در اساسنامه منع نشده باشد.
- تعیین و اعزام نماینده به شوراها، کمیسیونها،کمیتهها، هیاتها و مراجع داخلی و خارجی
- تدوین و تصویب مقررات و آئیننامههای داخلی برای اداره بهتر امور دبیرخانه «انجمن» درچارچوب اساسنامه
- تدوین برنامه و بودجه و آییننامهها و دستورالعملها «انجمن» برای ارائه به مجمع عمومی
- تهیه صورت دارائی و دیون «انجمن»، تنظیم ترازنامه وحساب عملکردهای سال گذشته برای ارائه به مجمع عمومی
- ارسال گزارشهای سالانه از عملکرد «انجمن» به اتاق ایران
- تعیین و تصویب حقوق، مزایا و پاداش مدیران، مشاوران و کارشناسان و پرسنل براساس پیشنهاد دبیر
- تدوین سیاستها و خط مشیهای کلان «انجمن» برای ارائه به مجمع عمومی
- تهیه شیوهها و راهکارهای اجرایی برای تحقق سیاستها و برنامههای «انجمن»
- همکاری با اتاق ایران و تشکلهای اقتصادی به منظور ایجاد همافزایی، جلوگیری از موازی کاری و پیشبرد اهداف قانونی
- اعضای هیاتمدیره یا دبیر و همچنین موسسات و شرکتهایی که اعضای هیاتمدیره یا دبیر شریک یا عضو هیاتمدیره یا مدیر عامل آنها باشند نمیتوانند بدون اجازه هیاتمدیره در معاملاتی که با انجمن یا به حساب انجمن میشود بهطور مستقیم یا غیرمستقیم طرف معامله واقع یا سهیم شوند و در صورت اجازه نیز هیاتمدیره مکلف است بلافاصله بازرس شرکت را از معاملهای که اجازه آن داده شده مطلع کند و گزارش آن را به اولین مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بدهد و بازرس نیز مکلف است ضمن گزارش خاصی حاوی جزییات معامله، نظر خود را درباره چنین معاملهای به همان مجمع تقدیم کند. عضو هیاتمدیره یا مدیر عامل ذینفع در معامله در جلسه هیاتمدیره و نیز در مجمع عمومی عادی هنگام تصمیمگیری نسبت به معامله مذکور حق رای نخواهد داشت.
ماده 39 – دبیر: هیاتمدیره یک نفر شخص حقیقی را خارج از اعضای هیاتمدیره بهطور تمام وقت به عنوان دبیر انتخاب و استخدام میکند.
تبصره 1: هیاتمدیره میتواند با مسئولیت خود بخشی از اختیارات خود را به دبیر تفویض کند.
تبصره 2: دبیر میتواند در جلسات هیاتمدیره بدون حق رای شرکت کند.
ماده 40 – برای انجام امور اداری و اجرایی «انجمن» دبیرخانهای تحت مدیریت دبیر و زیر نظر هیاتمدیره تاسیس میشود.
ماده 41 – وظایف دبیر را هیاتمدیره تعیین میکند. اهم وظایف دبیر به شرح زیر است:
41-1) تهیه و تدوین برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت «انجمن» و ارائه آن به هیاتمدیره برای بررسی و تصویب
41-2) تهیه و تدوین پیشنویس بودجه «انجمن» و ارائه آن به هیاتمدیره برای بررسی و تصویب
41-3 ) تهیه ساختار سازمانی مناسب برای انجام امور برنامهریزی و اجرایی «انجمن» و ارائه آن به هیاتمدیره برای بررسی و تصویب
41-4) دبیر باید دفاتر، اسناد، صورتهای مالی، وصولیها و پرداختهای «انجمن» را کنترل و بر فرآیند ثبت، ضبط، نگهداری و حفاظت اسناد نظارت کند و با درخواست بازرس مبنی بر بررسی دفاتر و اسناد مالی «انجمن» در محل دبیرخانه اسناد مذکور را در اختیار بازرس قرار دهد.
41-5) تعیین کارگروههای تخصصی در راستای پیشبرد اهداف قانونی «انجمن» و ارائه به هیاتمدیره برای بررسی و تصویب
41-6 ) انتخاب دبیران کمیسیونهای تخصصی و تهیه و تدوین شرح وظایف آنها و پیشنهاد به هیاتمدیره برای بررسی و تصویب
41 – 7) ارائه گزارش عملکرد “انجمن” به هیاتمدیره برای بررسی و تصویب
41-8) ارائه گزارشهای سالانه عملکرد و مالی هیاتمدیره که به تایید بازرس رسیده است برای طرح در مجامع عمومی
41-9) پپگیری و اجرای مصوبات هیاتمدیره و ارائه گزارش آنها به هیاتمدیره
ماده 42 -وظایف خرانهدار:
42-1) بررسی و تایید کلیه عملیات مالی انجمن که توسط دبیرخانه انجام میشود.
42-2) نظارت بر روند صحیح ثبت امور مالی انجمن
امضا اسناد مالی تعهدآور به همراه رییس هیاتمدیره یا دبیر با مهر انجمن
تبصــره: دارنــدگان امضــاهای مجــاز اعــم از خزانــهدار و رئیس هیاتمــدیره توســط اکثریت اعضای هیاتمدیره تعیین میشوند.
بررســی و تصــویب و تاییــد گــزارشهــای مــالی انجمــن اعــم از دورهای و ســالانه جهــت ارائــه بــه هیاتمدیره
ماده 43 – بازرس:
- یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علیالبدل از داخل یا خارج از اعضا توسط مجمع عمومی عادی برای مدت یکسال انتخاب میشود و انتخاب دوباره آنها برای دورههای بعدی بلامانع است. افرادی که نامزد پست بازرس «انجمن» میشوند باید تجربه و آشنایی کافی با وظایف و مسئولیتهای بازرس را داشته باشند.
- در صورت فوت یا استعفا بازرس اصلی وظیفه او را بازرس علیالبدل انجام خواهد داد.
ماده 44 -وظایف بازرس:
- نظارت بر کلیه اقدامات و عملیات هیاتمدیره در حدود مقررات این اساسنامه و تطبیق آن با مفاد اساسنامه، مصوبات مجامع عمومی و ضوابط اتاق ایران و قوانین جاری کشور از وظایف بازرس است و در صورت مشاهده تخلف از طریق دبیرخانه مراتب را به هیاتمدیره اطلاع میدهد و رفع آنرا درخواست میکند.
- بازرس ترازنامه و گزارشهای تهیه شده توسط هیاتمدیره برای تسلیم به مجمع عمومی سالانه و همچنین در صورت لزوم کلیه اسناد و اوراق مالی «انجمن» را مورد بررسی قرار میدهد و موظف است نظر خود را بصورت مکتوب در اختیار مجمع عمومی بگذارد.
- بازرس حداقل 10 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی گزارش مکتوب خود را برای اطلاع اعضاپ تهیه و به دبیرخانه ارائه خواهد کرد.
فصل پنجم – منابع مالی
ماده 45 -منابع مالی انجمن عبارتند از:
- ورودیه عضویت
- حق عضویت سالانه
- هدایا، عطایا، وقف، قبول وصیت و کمکهای نقدی و غیرنقدی اعضا یا اشخاص ثالث، وزارتخانهها، سازمانها و موسسات دولتی و نهادها و سازمانهای عمومی و خصوصی
- وجوه حاصل از ارائه خدمات به اعضا و غیر اعضا در چهارچوب اساسنامه
- برگزاری نمایشگاهها و سمینارهای تخصصی، تشکیل کارگاههای آموزشی، انتشار کتب و نشریات و نظایر آن، اعزام و پذیریش هیاتهای تجاری و بازاریابی
ماده 46 – داوطلبان عضویت در«انجمن» باید مبلغ ورودیه را به حساب «انجمن» واریز و قبض رسید آنرا به دبیرخانه تحویل دهند.
ماده 47 – هر عضو علاوه بر ورودیه باید سالیانه مبلغ حق عضویت تعیین شده را به حساب «انجمن» واریز و قبض رسید آن را نیز به دبیرخانه تحویل دهد.
ماده 48 -مبلغ ورودیه و مبلغ عضویت سالانه با پیشنهاد هیاتمدیره و توسط مجمع عمومی عادی تعیین خواهد شد. در ضمن مجمع عمومی میتواند اختیار خود در این زمینه را به صورت سالانه به هیاتمدیره تفویض کند.
ماده 49- انجمن چنانچه ضرورت اقتضا کند با تصویب هیاتمدیره حق تحصیل اعتبار و دریافت وام از بانکها و موسسات اعتباری یا از شرکتها و اشخاص عضو را دارد.
فصل ششم- انحلال و تصفیه
ماده 50 – «انجمن» بهموجب تصمیم مجمع عمومی فوقالعاده منحل میشود.
ماده 51 – چنانچه انحلال “انجمن” از سوی مجمع عمومی فوقالعاده باشد مجمع مزبور هیات تصفیهای را متشکل از سه نفر از نمایندگان انتخاب میکند. انتخاب اعضا هیاتمدیره «انجمن» قبل از انحلال در مقام اعضا هیات تصفیه بلامانع است.
ماده 52 –پس ازاعلام انحلال «انجمن» و تعیین اعضا هیات تصفیه، مدیران سابق «انجمن» مکلفند تمامی اوراق، اسناد، دفاتر، اموال و اثاثیه «انجمن» را با تنظیم صورتجلسه به هیات تصفیه تحویل بدهند.
ماده 53 –هیات تصفیه با نظارت نماینده اتاق ایران وضعیت بدهیها و دارائیها را روشن میکند و پس از تسویه کلیه اموال منقول و غیرمنقول باقیمانده به اتاق ایران واگذار خواهد شد.
ماده 54 -وظایف و تکالیف و اختیارات هیات تصفیه در رابطه با اموال موجود، مطالبات و دیون «انجمن» و بهطور کلی امر تصفیه براساس مقررات لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 و مفاد اساسنامه خواهد بود.
فصل هفتم– سایر موارد
ماده 55 – «انجمن» بمنظور پیشبرد اهداف و ایفای وظایف خود میتواند به تعداد مورد نیاز کارگروه یا کمیته تخصصی دائم یا موقت از بین مدیران و اعضا «انجمن» و بنا به تشخیص هیاتمدیره خارج از اعضای «انجمن» تشکیل دهد. وظایف و نوع فعالیت هر کمیسیون، تعداد اعضا آن و طرز انتخاب آنان، چگونگی فعالیت، اداره و نیز نحوه انحلال آن براساس آییننامهها و مقرراتی خواهد بود که توسط هیاتمدیره تهیه و تصویب خواهد شد.
ماده 56 – «انجمن» میتواند به تعداد مورد نیاز از مشاوران خبره و کارآمد مرتبط با موضوع فعالیت خارج از اعضای “«انجمن» برای بهبود و پیشبرد امور خود بهرهگیری کند.
ماده 57 –حکمیت: «انجمن» میتواند در حوزه تخصصی خود اقدام به امر حکمیت (داوری) کند، در این صورت هیاتمدیره میتواند به نصب سیستم داوری اقدام یا از خدمات مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران استفاده کند.
ماده 58 –در صورتی که اساسنامه نیاز به تفسیر داشته باشد، این امر توسط اتاق ایران صورت میپذیرد و نظر اتاق در این مورد قطعی و لازم الاتباع خواهد بود.
ماده 59 –رعایت کلیه مصوبات، آییننامهها و دستورالعملهای اتاق ایران برای کلیه اعضا و ارکان انجمن لازم الاجراست .
ماده 60 – در مورد مسائل کلی و کلان، انجمن به تشخیص اتاق تابع تشکل بالادستی است. همچنین چگونگی ارتباط عملکردی انجمن با تشکل بالادستی تابع تصمیم گرفته شده در مجمع عمومی تشکل بالادستی است.
ماده 61 –کلیه اختلافات و دعاوی احتمالی ناشی از برگزاری مجامع عمومی در مورد تشکلهای وابسته به اتاق ایران یا در ارتباط با آن نظیر اختلاف اعضای هیاتمدیره با یکدیگر اعضای تشکل با تشکل مربوطه و تشکل با اتاق ایران و … بهوسیله کمیتهای با عنوان «کمیته حل اختلاف» متشکل از یک نفر نماینده از هیات راهبردی تشکلها اتاق ایران و یک نفر نماینده از معاونت تشکلهای اتاق ایران و یک نفر نماینده از دفتر حقوقی اتاق ایران مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت و تصمیم کمیته مذکور قاطع اختلاف بوده و برای طرفین قطعی و لازمالاجراست.
ماده 62- این اساسنامه در (7) فصل و (62) ماده و (12) تبصره در تاریخ 24/07/1398 به تصویب مجمع عمومی عادی بهطور فوقالعاده انجمن شرکتهای مشاور سرمایهگذاری و نظارت طرحها رسیده است.